X

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی با ثلعب خانگی خوشمزه

09128423371 مدیر فروش: خانم ستاریان
طرز تهیه بستنی سنتی
بستنی سنتی یکی از دسر های خوشمزه ای است که نه تنها بسیار خوشمزه بوده بلکه هم مقوی و هم قدیمی می باشد و در همه جا دارای طرفدارن زیادی می باشد.
دنار سرما
دنار سرما

بستنی سنتی یکی از دسر های سنتی است که بسایر پر طرفدار بوده و از دسر های قدیمی ایرانی ها می باشد. این دسر قدیمی و معروف ایرانی متلعلق به فرئی به نام اکبر مشدی می باشد که برای درباریان قاجاری این نوع بستنی را درست می کرده است. 

با مقدار موادی که در این دستور پایین گفته شده می توانید برای 6 نفر بستنی تهیه نمایید در صورتی که می خواهید مقدار این بستنی کمتر باشد و یا طرز تهیه بستنی سنتی دونفره را می خواهید لازم است تا مقدار مواد را تقسیم کرده و در صورت بیشتر بودن تعداد مقدار را بر تعداد ضرب نمایید. 

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی 

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی خانگی

بستنی سنتی یکی از محبوبت ترین دسرها و بستنی ایرانی می باشد که تا امروز طرفداران بسیاری را دارد د با وجود بستنی ها با طعم های متنوع و جدیدی، این بستنی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده این بستنی زعفرانی شامل پسته و خامه می باشد. امروزه خیلی از بستنی فروشی ها با نام اکبر مشدی کار می کنند و این بستنی سنتی را با دستگاه بستنی ساز صنعتی تهیه کرده و به دست مشتری می رسانند. اما ممکن است که بخواهید این بستنی را بدون دستگاه بستنی ساز و در خانه درست نمایید و شاید این کار به نظر شما پچیچیده به نظر برسد. برای درست کردن بستنی سنتی با ادامه این مطلب با ما همراه باشید. 

زمان لازم برای تهیه بستنی سنتی 

زمان لازم برای آماده سازی 100 دقیقه
زمان لازم برای ترکیب کردن 30 دقیقه 
کل زمان لازم 130 دقیقه 
مواد لازم برای 4 نفر 

مواد لازم بستنی سنتی

طرز تهیه بستنی سنتی خانگی دو نفره

  • شکر2 پیمانه
  • خامه 100 گرم
  • گلاب 1/2 پیمانه
  • شیر پر چرب 4 پیمانه
  • اسانس هل به دلخواه
  • ثعلب 2 قاشق چایخوری
  • زعفران 1 قاشق غذاخوری
  • خلال پسته 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه بستنی سنتی خانگی 

طرز تهیه بستنی سنتی بدون ثعلب زعفرانی

  • ابتدا برای طرز تهیه بستنی سنتی ایرانی باید یک سینی بزرگ و لبه دار را اتنخاب نمایید و خامه را در داخل سینی ریخته و با قاشق خامه را در کف پهن می کنیم به گونه ای که قطر خامه  به 2 میلیمتر برسد و سینی را داخل فریزر می گذاریم تا خامه به طور کامل یخ بزند. 
  • بهتر است از خامه کم چرب استفاده نمایید تا خامه در فریزر یخ بزند سپس شیر را در قابلمه می ریزیم و. روی حرارت می گذاریم تا جوش بیاید و بعد حرارت را کم کرده و گلاب و زعفران را به شیر اضافه می کنیم و با هم به طور کامل مخلوط می کنیم. 
  • پس از اضافه کردن زعفرامن و گلاب به شیر، ثعلب را به شکر اضافه کرده و با قاشق آن را زیر و رو کنید تا شکر و ثعلب با هم به طور کامل مخلوط شوند و ثعلب همه ی شکر را بگیرد. سپس به سورت کم کم این را ترکیب را به شیر اضافه کنید و مداوم هم بزنید تا شکر به طور کامل در شیر حل شود و بعد ثعلب باعث قوام گرفتن شود. 
  • زمانیکه مایه بستنی غلیظ شد قابلمه را از روی رارت برداشته و در کاسه بریزید و در ظرف بزرگتری از آن یخ میریزیم و کاسه مایه بستنی را در آن ظرف پر از یخ قرار میدهیم و با همزن مایه بستنی را خوب هم میزنیم تا کمی کش دار شود. 
  • و بعد بستنی را به مدت 30 ذقیقه در فریزر قرار دهید و بعد بیرون بیاورید و مجددا به همزن بستنی آن ا بزنید تا کشدار شود و در فریزر قرار دهید و این کار را تا 4 الی 5 بار تکرار نمایدد تا بستنی شما کاملا کشدار و منسجم شود. 
  • حال بستنی را فریزر خارج کرده و خامه یخ زده را نیز از فریزر خارج کنید و با چاقو خامه را برش دهید به اندازه یک مستطیل کوچک و به بستنی اضافه نمایید و همچنین خلال پسته را نیز به آن اضافه کنید. 
  • وحال خوب بستنی را زیر رو کنید تا خلال پسته ها و خامه یخ زده به همه نقاط بستنی آغشتخه شود و اکر تمایل دارید می توانید در اینجا کمی اسانس هل نیز به بستنی اضافه کنید و بعد بستنی را به مدت حداقل دو ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملا آماده شود. 

ارزش غذایی بستنی در هر وعده

انرژی 374.6 کیلو کالری
پروتئین 5.5 گرم 
کربوهیدرات 35.8 گرم 
چربی 24.2 گرم 
سدیم 45.9 میلی گرم 

نکات مهم  در تهیه یک بستنی سنتی خوشمزه 

طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب و نشاسته

  1. برای تهیه بستنی سنتی بهتر است از از خامه 35 درصد به بالا استفاده نمایید. 
  2. اگر ثعلب مورد استفاده در بستنی خوب و مرغوب نباشد بستنی شما دچار یخ زدگی شده و کشدار نمی شود. 
  3. شکر زیاد باعث می شود بستنی شما نبندد.
  4. ثعلب باعث کشدار شدن بستنی شما می شود پس هر چقدر مقدار آن بیشتر باشد البته نه بیش از حد مجاز، حالت کشدار حالت کشداری بستنی شما را بیشتر می کند.
  5. اگر میخواهید بستنی را در دستگاه بستنی ساز درست نمایید حتما باید آن را در فریزر قرار دهید تا کمی ببندد و سپس آن را در دستگاه بریزید و به مدت 20 الی 22 دقیقه هم بخورد تا بستنی بسته شودو شیر را قبل از تهیه بستنی حتما بجوشانید. 
  6. مقدار زعفران در بستنی را باید طوری اندزاه کنیدذ که بعد از آماده شدن بستنی بستنی شما کمرنگ نشود. 
  7. اگر می خواهید تیکه های خامه را در درون بستنی یخ بزند حتما را خامه پر چرب استفاده کنید و خامه را با چنگال بزنید و در سینی لبه دار بریزید یا در یک ظرف پیرکس بریزید ولی قبل از ریختن خامه ابتدا در ظرف پلاستیک فریزر پهن نمایید و سپس خامه را دورن ظرف بریزید و در داخل فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرد. 
  8. برای تهیه بستنی شکلاتی می توانید به جای زعفران از پودر کاکائو نیز استفاده نمایید. 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید